Pentru informații detaliate despre celelalte programe cofinanțate de Uniunea Europeană, vă invităm să vizitați www.fonduri-ue.ro.

Metode de formare utile, în anul 2022

Postat 29/04/2022
Metode de formare utile, în anul 2022
Dacă vorbim despre e-learning, acesta a fost o soluție salvatoare în perioada de pandemie, când datorită restricțiilor cursanții nu se puteau întâlni în sala de curs. Acest tip de formare a pus însă presiune pe lectori deoarece metodele clasice de livrare nu au maiputut fi folosite cu același succes.

Din observațiile noastre au avut succes programele de formare care au:
-    combinat jocuri interactive, chestionare, activități  și exerciții  pentru a menține cursanții implicați și pentru a îmbunătăți acumularea  cunoștințelor;
-    oferit, în special tinerilor, libertatea de a învăța din mers cu un smartphone;
-    oferit un mediu de lucru destins și de încredere pentru împărtășirea ideilor;
-    au permis cursanților să învețe conform stilului propriu de invățare;
-    au utilizat platforme care permit lucrul în grupuri mici ( de exemplu platforma ZOOM);
-    au utilizat, simultan , instrumente modern pentru exerciții și activități de grup ( MIRO, Jamboard, etc )

Sunt însă și anumite constrângeri pentru formatori:

-    Este nevoie de mult timp pentru a proiecta materiale de instruire și a le menține actualizate. 
-    Unii cursanți, în special cei care nu au competențe digitale se pot simți frustrați 
-    Cursanții  s-ar putea simți izolați din cauza lipsei de interacțiune față în față cu instructorii.
-    Livrarea unui curs necesită internet de mare viteză, fără întreruperi. 
-    Formatorul trebuie să facă eforturi pentru a menține interactivitatea grupului 
-    Majoritatea cursanților mențîn camerele închise fapt care crează o anumită frustrare pentru formator 
-    Cursanții  fiind la un ecran distanță, este ușor să fie distrași de alte aplicații sau site-uri de internet.
-    Doare anumite aplicații practice se pot derula online cee ace face că abilitățile practice ale cursanților să se dezvolte insufficient, în anumite domenii. 


Ce putem face să îmbunătățim cursurile online?

1.    Utilizați jocurile în procesul de formare

Ca formator, în primul rând trebuie să înțelegi grupa. Este o grupă omogenă? Cursanții au cam același nivel de competențe digitale? Utilizarea unor jocuri este potrivită pentru toți cursanții sau unii nu se vor integra ceea ce va duce la frustrări pe care nici un lector nu le dorește? 
Gândiți-vă că jocurile nu se pot  aplica fiecărei situații. Uneori, trebuie să-i lași pe angajați să aleagă de ce și cum învață.

2. Utilizați feedback-ului ca element de învățare continuă

Feedback-ul este un instrument de învățare continuă. Oferirea de critici constructive în punctele critice pe parcursul livrării cursului  va consolida legătura formatorului cu aceștia , va îmbunătăți relațiile, va îmbunătăți metodele de livrare, și rezultatele finale obținute.
Utilizarea  feedback-ului este o modalitate inovatoare de a satisface experiența cursanților, la fel și împărtășirea poveștilor de succes ale lor, din care ceilalți învață. 

3.    Utilizați învățarea online mixtă
 
Învățarea mixtă, cunoscută și sub denumirea de învățare hibridă, este o abordare a educației care combină materiale educaționale online și oportunități de interacțiune online cu metode tradiționale utilizate în clasă.
Din experiența acestor ani, învățarea mixtă este cea mai bună soluție de urmat, dacă este posibil. În unele cazuri 
-    cursurile pot fi ținute în clasă dar cu toate acestea o parte din cursanți pot fi online utilizând propriul stil de invățare
-    cursurile sunt online dar anumite elemente de curs sunt derulate în sală față în față cu lectorul
-    cursurile sunt online dar cursanții se pot întâlni cu lectorul intermitent/la nevoie.  (învățare combinată de la distanță -numită și Virtual îmbogățit)
 
Ceea ce este important de reținut – nu există rețete- doar formatori care înțeleg grupele lor  și care acționează profesional pentru a livra un curs de calitate, cursanților!

Articol realizat de Monica Mureșan, responsabil implementare partener Camera de Comerț și Industrie Bistrița-Năsăud, adaptare text și elemente vizuale realizate de Todica Gheorghiță-Vasile, expert formare profesională
 


Incercam sa va reconectam la Server... Reincarcare
Incercam sa va reconectam la Server... Reincarcare
Incercam sa va reconectam la Server... Reincarcare
Nu v-am putut reconecta la Server. Va rugam accesati butonul Reincarcare. Reincarcare 🗙